Skillnad mellan versioner av "Accessmetoder och Property"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 58: Rad 58:
 
<big>
 
<big>
 
<b>Property</b> är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
 
<b>Property</b> är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
 
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
 
  
 
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
 
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
 +
 +
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Versionen från 5 februari 2021 kl. 23.05

       Lektion 22          Genomgång          Övningar      


Inkapslingens konsekvenser

Inkapsling innebär privata datamedlemmar.

Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar.


Problem som kvarstår:

Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?

Hur ska de läsas, hur ska de skrivas?


Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:

  1. Get-metoder
  2. Set-metoder
  3. Strängrepresentationsmetoder


Klassen Empl

Empl.jpg


Programmet GetSet

GetSet.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.

Ett körexempel

GetSetKorex.jpg


Vad är Property?

Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.

Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.

Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.


Klassen EmplP

EmplP.jpg

Programmet Property

Property.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.


Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.