Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Algoritmers beskrivning: Pseudokod och flödesplan"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(8 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 5: Rad 5:
 
{{Not selected tab|[[1.3 Algoritmers beskrivning: Pseudokod och flödesplan|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3 Algoritmers beskrivning: Pseudokod och flödesplan|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[1.3 Övningar till Algoritmers beskrivning: Pseudokod och flödesplan|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[1.3 Övningar till Algoritmers beskrivning: Pseudokod och flödesplan|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[1.3 Facit till Algoritmers beskrivning: Pseudokod och flödesplan|Facit]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[[1.3 Facit till Algoritmers beskrivning: Pseudokod och flödesplan|Facit]]}} -->
<!-- {{Not selected tab|[[1.4 +++ |Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
+
{{Not selected tab|[[1.4 Algoritmen Morgonsyssla |Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
 +
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning Morgonsyssla</span></b> ==
  
 
<big>
 
<big>
== <b>Övning 1</b> ==
 
 
 
 
<big>Följande är en beskrivning av en vardaglig syssla. Låt oss kalla den för
 
<big>Följande är en beskrivning av en vardaglig syssla. Låt oss kalla den för
  
Rad 49: Rad 48:
  
 
d) &nbsp; Rita en flödesplan till <b>Morgonsyssla</b>.
 
d) &nbsp; Rita en flödesplan till <b>Morgonsyssla</b>.
</div>
 
 
 
== <b>Övning 2</b> ==
 
 
 
<div class="ovnE">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_1_2_Kallea.jpg]]</div>
 
 
</div>
 
</div>
  
Rad 63: Rad 54:
  
  
<!--
 
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.1 Svar 1a|Svar 1b|1_1.1 Svar 1b|Svar 1c|1_1.1 Svar 1c}}
 
 
== <b>Övning 2</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
Kasta om siffrorna <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 6 \, </math> i talet <math> \, 6\,542 \, </math>.
 
 
a) &nbsp; Blir talet efteråt större eller mindre?
 
 
b) &nbsp; Hur stor är ändringen?
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1_1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1_1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1_1.1 Lösning 2b}}</div>
 
 
 
== <b>Övning 3</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</div>
 
 
 
== <b>Övning 4</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</div>
 
 
 
== <b>Övning 5</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
Ange talet tio tusen fem med siffror.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</div>
 
 
 
== <b>Övning 6</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div>
 
 
 
 
 
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 7-10</span></Big></Big></Big>
 
 
 
== <b>Övning 2</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
En godisaffär säljer två sorters godis. Den vanliga sorten kostar 12 kr per hekto, lyxvarianten 25 kr/hg.
 
 
a) Ställ upp en modell för kostnaden av varje godissort med y för priset i kr och x för vikten i hekto.
 
 
b) Använd modellerna från a) för att rita deras grafer i ett och samma koordinatsystem.
 
 
c) Alex som vill köpa vanlig godis för 40 kr i affären ovan undrar hur mycket mer han får betala för samma mängd godis om han väljer lyxvarianten istället. Lös uppgiften åt Alex både algebraiskt och grafiskt.
 
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Svar 2c|1_1.1 Svar 2c}}</div>
 
<!-- Ursprunglig färg: blå: #CEECF5
 
 
 
== <b>Övning 8</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod.
 
 
Men hon kommer ihåg att den började med <math> \, 2 \, </math> och att resten bestod av de tre siffrorna <math> \, 4,\,7 \, </math> och <math> \, 9 \, </math> och att ingen siffra förekom två gånger.
 
 
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?
 
 
Använd det du lärde dig i övning 7.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.1 Svar 8|Lösning 8|1_1.1 Lösning 8}}</div>
 
 
 
== <b>Övning 9</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}}</div>
 
 
 
== <b>Övning 10</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
Skriv talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) gånger <math> \, 10</math>-potenser".
 
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 11|Lösning 10|1_1.1 Lösning 11}}</div>
 
 
 
 
 
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 11-13</span></Big></Big></Big>
 
 
 
== <b>Övning 11</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental.
 
 
Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 10|Lösning 11|1_1.1 Lösning 10}}</div>
 
 
 
== <b>Övning 12</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
a) &nbsp; Ange två på varandra följande heltal vars summa är <math> \, 185 \, </math>.
 
 
b) &nbsp; Ange tre på varandra följande heltal vars summa är <math> \, 999 \, </math>.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1_1.1 Svar 12a|Lösning 12a|1_1.1 Lösning 12a|Svar 12b|1_1.1 Svar 12b|Lösning 12b|1_1.1 Lösning 12b}}</div>
 
 
 
== <b>Övning 13</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
a) &nbsp; Visa att talet <math> \, 0,33333 \ldots \, </math> (utan avrundning) är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning:
 
  
::::::::::::<math> \; 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} </math>
 
  
b) &nbsp; Hitta bråkformen till talet <math> \, 0,363636 \ldots \, </math> (utan avrundning). Använd metoden från a). <!-- eller titta på den i [[1 1.1 Lösning 13a|<small><span style="color:blue">Lösning 13a</span></small>]].
 
{{#NAVCONTENT:Lösning 13a|1_1.1 Lösning 13a|Svar 13b|1_1.1 Svar 13b|Lösning 13b|1_1.1 Lösning 13b}}</div>
 
Ursprunglig färg: rosa-röd: #F6CECE -->
 
  
  

Nuvarande version från 25 mars 2021 kl. 11.11

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt  >>      


Övning Morgonsyssla

Följande är en beskrivning av en vardaglig syssla. Låt oss kalla den för


Morgonsyssla:

Kalle går upp kl. 6 på morgonen. Han duschar tills kroppen känns fräsch.

Sedan torkar Kalle sig, tar på sig kläderna och äter frukost.

Vid frukosten lyssnar Kalle på radions trafikinformation.

Om det är mycket biltrafik, går Kalle ut, väntar tills ingen bil kommer,

går över gatan och tar bussen till jobbet. Annars tar Kalle bilen till jobbet.


Dina uppgifter::

a)   Är texten ovan en algoritm? Kontrollera mot Algoritmbegreppet.

b)   Motivera. Om nej, förklara varför inte?   Om ja, skriv vilka delar som är:

      -   Instruktioner

      -   Villkor

      -   Kontrollstrukturer (val, repetition)

c)   Beskriv Morgonsysslan som pseudokod.

d)   Rita en flödesplan till Morgonsyssla.







Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.