|
|
(369 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) |
Rad 2: |
Rad 2: |
| {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" |
| | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | |
− | {{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}} | + | {{Not selected tab|[https://kurser.mathonline.se/index.php/Huvudsida << Kursöversikt]}} |
− | {{Not selected tab|[[Matte 1b Planering|Planering Matte 1b]]}} | + | {{Not selected tab|[[Matte 4 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma1b.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}} | + | {{Selected tab|[[Huvudsida|Kursens presentation]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma1b.pdf|Kunskapskrav (Skolverket)]]}} | + | {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Planering_Matte_4.pdf Planering]}} |
− | {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Ma1.pdf|Formelsamling Matte 1]]}} | + | <!-- {{Not selected tab|[https://vidma.se/matematik-4-centralt-innehall-och-betygskriterier Centralt innehåll Ma4]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Matte_4.pdf|Formelsamling Matte 4]]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[[Repetition Trigonometri|Lektion 1 >> ]]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma4.pdf <b>Diagnosprov Ma4</b>]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnos_Ma4_Losg_rattelser.pdf <b>Lösningar Diagnos Ma4</b>]}} --> |
| + | {{Not selected tab|[[4.17 Polynomekvationer av högre grad|<b><span style="color:red">Aktuell lektion >> </span></b>]]}} |
| + | <!-- {{Not selected tab| [https://matte3c.mathonline.se/index.php/Kapitel_4_Integraler#3.5_Till.C3.A4mpning_av_integraler Aktuell lektion >> ]}} --> |
| | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| |
| |} | | |} |
− | <big><big><big>Välkommen till <b><span style="color:blue">Programming Online</span></b> <math>-</math> ett digitalt läromedel för programmering:</big></big></big>
| |
| | | |
| | | |
| + | <big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 4</span></b></div> i [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big> |
| <table> | | <table> |
| <tr> | | <tr> |
− | <td> [[Image: Spelutv Unity.jpg]] | + | <td> [[Image: Bild till vad ar mathonline_b.jpg]] |
| </td> | | </td> |
− | <td> </td> | + | <td> </td> |
− | <td><big><big><big><div class="smallBox"><b><span style="color:red">Programmering 1 med Python</span></b></div> | + | <td>[[Image: Sinuskurvan_650.jpg]] |
− | | + | |
− | <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Programmering 1 med C#</span></b></div></big></big></big>
| + | |
− | | + | |
− | <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad </math>
| + | |
| </td> | | </td> |
| </tr> | | </tr> |
Rad 27: |
Rad 29: |
| | | |
| | | |
− | <div class="ovnE">
| + | = <b><span style="color:#931136">Kursens Classroom</span></b> = |
− | <b>Matematik 1b</b> är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),
| + | <div class="border-divblue"><big> |
− | | + | Matematik 4 har numera även ett Google Classroom. |
− | Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.
| + | Kurskoden till Classroom är: <b>riwrfb5</b> |
− | | + | </big> |
− | Kursen följer helt [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>] och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.
| + | |
− | | + | |
− | Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment. | + | |
− | | + | |
− | Samtidigt fördjupas och vidareutvecklas kunskaperna från grundskolan och anpassas till relevanta behov inom karaktärsämnena.
| + | |
− | | + | |
− | Kursen behandlar i sex kapitel matematikens mest grundläggande discipliner som aritmetik, algebra, geometri, procent, funktioner samt sannolikhets-<br>lära och statistik. För detaljerat upplägg se [[Matte 1b Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
| + | |
| </div> | | </div> |
| | | |
| | | |
− | == Att komma igång med Matte 1b-kursen == | + | = <b><span style="color:#931136">Kursens beskrivning</span></b> = |
| + | <div class="ovnE"><big> |
| + | <b>Matematik 4</b> är en en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Natur- och Teknikprogram. |
| | | |
| + | Kursen följer Skolverkets [https://vidma.se/matematik-4-centralt-innehall-och-betygskriterier <b><span style="color:blue">kursplan</span></b>] (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier. |
| | | |
− | <table>
| + | Matematik 4 motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik D. |
− | <tr>
| + | |
− | <td><big>
| + | |
− | * I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan<br> använda för att navigera genom materialet.
| + | |
− | | + | |
− | * Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br> snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
| + | |
| | | |
− | * Varje avsnitt börjar med en [[1.5 Bråkräkning|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br> och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
| + | Den förutsätter förkunskaper motsvarande kursen Matematik 3c och passar även för vuxenutbildningen. |
| | | |
− | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br> avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
| + | Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 4 har konkretiserats i [[Matte 4 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]]. |
| | | |
− | * Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math>
| + | Kursen är i stort sett en djupdykning i <i>matematisk analys</i> och vidareutvecklar begreppen derivata och integral. |
| | | |
− | * När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br> som ska förbereda på det riktiga provet.
| + | Man börjar med en utvidgning av <i>trigonometri</i> och fortsätter med en detaljerad behandling av <i>komplexa tal</i>. |
| | | |
− | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
| + | Varje kapitel avslutas med tillämpningar av den genomgångna teorin samt ett diagonsprov med fullständiga lösningar. |
| </big> | | </big> |
− | </td> | + | </div> |
− | <td><math> \qquad\quad </math></td>
| + | |
− | <td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1_1.7 Övning 1a}}</div></big>
| + | |
| | | |
| + | <br> |
| | | |
− | <math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1_1.7 Svar 1a}}</div></big> | + | = <b><span style="color:#931136">Examination av kursen</span></b> = |
| + | <div class="ovnA"> |
| + | <big> |
| | | |
| + | Kursen kommer att examineras genom: |
| | | |
− | <math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1_1.7 Lösning 1a}}</div></big> | + | * <b><span style="color:blue">Skriftliga prov</span></b> i slutet av varje kapitel, se [[Matte 4 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]]. |
− | </td>
| + | |
− | </tr>
| + | |
− | </table>
| + | |
| | | |
− | <big>
| + | Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts. |
− | * Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
| + | |
− | <!--
| + | |
− | * Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
| + | |
| | | |
− | * På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
| + | Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar. |
− | -->
| + | |
| | | |
− | * Inför det nationella provet i Matte 1b kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov i Matte 1b|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 1b|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
| + | Endast betyget IG ger rätten till omprov. |
| | | |
− | * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<b><span style="color:blue">Internetlänkar</span></b>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
| + | Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget. |
| | | |
− | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. | + | * <b><span style="color:blue">Skolverkets betygskriterier</span></b> för Matematik 4 tillämpas. |
| </big> | | </big> |
| + | </div> |
| | | |
| + | |
| + | = <b><span style="color:#931136">Kursmaterial</span></b> = |
| + | <div class="ovnE"> |
| + | <big> |
| + | För kursens genomgångar används denna webbsida. |
| | | |
| + | För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas: |
| | | |
− | <div class="forsmak"> | + | <b><i><span style="color:blue">Matematik 5000+</span></i></b>, Natur & Kultur, Aug 2021. |
− | == <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
| + | </big> |
| + | </div> |
| | | |
− | <table>
| |
− | <tr>
| |
− | <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
| |
| | | |
| + | = <b><span style="color:#931136">Kursens lärare</span></b> = |
| + | <div class="ovnC"> |
| + | <big> |
| + | [https://mathonline.se/om-oss/ <b><span style="color:blue">Taifun Alishenas</span></b>] |
| | | |
| + | [https://sharedfiles.mathonline.se/CV_Taifun.pdf <b><span style="color:blue">CV</span></b>] |
| | | |
− | | + | <b><span style="color:#931136">Taifuns syn på</span> [https://sharedfiles.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <span style="color:blue">Undervisning i matematik</span></b>] |
− | | + | </big> |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | <big><big>2. [[1.7_Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F|<span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]]</big></big>
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | <big><big>3. [[Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | <big><big>4. [http://mathonline.se:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | <big><big>5. [http://mathonline.se:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt: Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
| + | |
− | | + | |
− | </td>
| + | |
− | | + | |
− | <td> <math> \quad </math> </td>
| + | |
− | | + | |
− | <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
| + | |
− | | + | |
− | <span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
| + | |
− | | + | |
− | <span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
| + | |
− | | + | |
− | <span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>
| + | |
− | | + | |
− | <span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
| + | |
− | | + | |
− | <span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | [http://mathonline.se:1800/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Vad_som_kan_h%C3%A4nda_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0 <span style="color:blue">Vad som kan hända om man ändå gör det</span>]
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | [http://mathonline.se:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
| + | |
− | | + | |
− | </td>
| + | |
− | | + | |
− | </tr>
| + | |
− | </table>
| + | |
| </div> | | </div> |
| | | |
Rad 163: |
Rad 111: |
| | | |
| | | |
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2020 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved. |