Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(374 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
+
{{Not selected tab|[https://kurser.mathonline.se/index.php/Huvudsida <<&nbsp;&nbsp;Kursöversikt]}}
{{Not selected tab|[[Matte 1b Planering|Planering Matte 1b]]}}
+
{{Not selected tab|[[Matte 4 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma1b.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
+
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursens presentation]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma1b.pdf|Kunskapskrav (Skolverket)]]}}
+
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Planering_Matte_4.pdf Planering]}}
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Ma1.pdf|Formelsamling Matte 1]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[https://vidma.se/matematik-4-centralt-innehall-och-betygskriterier Centralt innehåll Ma4]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Matte_4.pdf|Formelsamling Matte 4]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Repetition Trigonometri|Lektion 1&nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma4.pdf <b>Diagnosprov Ma4</b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnos_Ma4_Losg_rattelser.pdf <b>Lösningar Diagnos Ma4</b>]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[4.17 Polynomekvationer av högre grad|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab| [https://matte3c.mathonline.se/index.php/Kapitel_4_Integraler#3.5_Till.C3.A4mpning_av_integraler Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> ]}} -->
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
<big><big><big>Välkommen till [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett digitalt läromedel för programmering och matematik</big></big></big>
+
 
 +
 
 +
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 4</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Spelutv Unity.jpg]]
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild till vad ar mathonline_b.jpg]]
 
</td>
 
</td>
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
+
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
<td><big><big><big><div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matte 1b</span></b></div></big></big></big>
+
<td>[[Image: Sinuskurvan_650.jpg]]
 
+
<math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad </math>
+
 
</td>
 
</td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 23: Rad 29:
  
  
<div class="ovnE">
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens Classroom</span></b> =
<b>Matematik 1b</b> är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),
+
<div class="border-divblue"><big>
 
+
Matematik 4 har numera även ett Google Classroom.
Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.
+
Kurskoden till Classroom är:&nbsp; &nbsp; <b>riwrfb5</b>
 
+
</big>
Kursen följer helt [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>] och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.
+
 
+
Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.
+
 
+
Samtidigt fördjupas och vidareutvecklas kunskaperna från grundskolan och anpassas till relevanta behov inom karaktärsämnena.
+
 
+
Kursen behandlar i sex kapitel matematikens mest grundläggande discipliner som aritmetik, algebra, geometri, procent, funktioner samt sannolikhets-<br>lära och statistik. För detaljerat upplägg se [[Matte 1b Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
+
 
</div>
 
</div>
  
  
== Att komma igång med Matte 1b-kursen ==
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens beskrivning</span></b> =
 +
<div class="ovnE"><big>
 +
<b>Matematik 4</b> är en en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.
  
 +
Kursen följer Skolverkets [https://vidma.se/matematik-4-centralt-innehall-och-betygskriterier <b><span style="color:blue">kursplan</span></b>] (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.
  
<table>
+
Matematik 4 motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik D.
<tr>
+
  <td><big>
+
* &nbsp; I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att navigera genom materialet.
+
  
* &nbsp; Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br> &nbsp;&nbsp;snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
+
Den förutsätter förkunskaper motsvarande kursen Matematik 3c och passar även för vuxenutbildningen.
  
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[1.5 Bråkräkning|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br> &nbsp;&nbsp;och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
+
Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 4 har konkretiserats i [[Matte 4 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br> &nbsp;&nbsp;avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
+
Kursen är i stort sett en djupdykning i <i>matematisk analys</i> och vidareutvecklar begreppen derivata och integral.
  
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math>
+
Man börjar med en utvidgning av <i>trigonometri</i> och fortsätter med en detaljerad behandling av <i>komplexa tal</i>.
  
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br> &nbsp;&nbsp;som ska förbereda på det riktiga provet.
+
Varje kapitel avslutas med tillämpningar av den genomgångna teorin samt ett diagonsprov med fullständiga lösningar.
 
+
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
+
 
</big>
 
</big>
</td>
+
</div>
<td><math> \qquad\quad </math></td>
+
<td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1_1.7 Övning 1a}}</div></big>
+
  
 +
<br>
  
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1_1.7 Svar 1a}}</div></big>
+
= <b><span style="color:#931136">Examination av kursen</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big>
  
 +
Kursen kommer att examineras genom:
  
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1_1.7 Lösning 1a}}</div></big>
+
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skriftliga prov</span></b> i slutet av varje kapitel, se [[Matte 4 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
</td>
+
</tr>
+
</table>
+
  
<big>
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.
* &nbsp; Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
+
<!--
+
* &nbsp; Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.  
+
  
* &nbsp; På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.
-->
+
  
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 1b kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov i Matte 1b|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 1b|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Endast betyget IG ger rätten till omprov.
  
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<b><span style="color:blue">Internetlänkar</span></b>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.
  
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.  
+
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skolverkets betygskriterier</span></b> för Matematik 4 tillämpas.
 
</big>
 
</big>
 +
</div>
  
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Kursmaterial</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<big>
 +
För kursens genomgångar används denna webbsida.
  
 +
För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas:
  
<div class="forsmak">
+
<b><i><span style="color:blue">Matematik 5000+</span></i></b>, Natur & Kultur, Aug 2021.
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
+
</big>
 +
</div>
  
<table>
 
<tr>
 
  <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
 
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Kursens lärare</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
 +
<big>
 +
[https://mathonline.se/om-oss/ <b><span style="color:blue">Taifun Alishenas</span></b>]
  
 +
[https://sharedfiles.mathonline.se/CV_Taifun.pdf <b><span style="color:blue">CV</span></b>]
  
 
+
<b><span style="color:#931136">Taifuns syn på</span> [https://sharedfiles.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <span style="color:blue">Undervisning i matematik</span></b>]
 
+
</big>
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
<big><big>2. [[1.7_Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F|<span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]]</big></big>
+
 
+
 
+
<big><big>3. [[Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
+
 
+
 
+
<big><big>4. [http://mathonline.se:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
+
 
+
 
+
<big><big>5. [http://mathonline.se:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
+
 
+
  </td>
+
 
+
  <td> <math> \quad </math> </td>
+
 
+
  <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
+
 
+
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
+
 
+
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
+
 
+
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>
+
 
+
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
+
 
+
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
[http://mathonline.se:1800/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Vad_som_kan_h%C3%A4nda_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0 <span style="color:blue">Vad som kan hända om man ändå gör det</span>]
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
[http://mathonline.se:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
+
 
+
</td>
+
 
+
</tr>
+
</table>
+
 
</div>
 
</div>
  
Rad 159: Rad 111:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2020 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 10 april 2025 kl. 07.05

       <<  Kursöversikt          Innehållsförteckning          Kursens presentation          Planering          Aktuell lektion  >>      


Välkommen till
Matematik 4
  i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
     Bild till vad ar mathonline b.jpg      Sinuskurvan 650.jpg


Kursens Classroom

Matematik 4 har numera även ett Google Classroom. Kurskoden till Classroom är:    riwrfb5


Kursens beskrivning

Matematik 4 är en en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.

Kursen följer Skolverkets kursplan (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.

Matematik 4 motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik D.

Den förutsätter förkunskaper motsvarande kursen Matematik 3c och passar även för vuxenutbildningen.

Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 4 har konkretiserats i innehållsförteckningen.

Kursen är i stort sett en djupdykning i matematisk analys och vidareutvecklar begreppen derivata och integral.

Man börjar med en utvidgning av trigonometri och fortsätter med en detaljerad behandling av komplexa tal.

Varje kapitel avslutas med tillämpningar av den genomgångna teorin samt ett diagonsprov med fullständiga lösningar.


Examination av kursen

Kursen kommer att examineras genom:

          Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.

          Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.

          Endast betyget IG ger rätten till omprov.

          Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.

  •     Skolverkets betygskriterier för Matematik 4 tillämpas.


Kursmaterial

För kursens genomgångar används denna webbsida.

För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas:

Matematik 5000+, Natur & Kultur, Aug 2021.


Kursens lärare





Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.