Accessmetoder och Property

Från Mathonline
Version från den 5 februari 2021 kl. 22.33 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
       Lektion 22          Genomgång          Övningar      


Inkapslingens konsekvenser

Inkapsling innebär privata datamedlemmar.

Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar.


Problem som kvarstår:

Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?

Hur ska de läsas, hur ska de skrivas?


Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:

  1. Get-metoder
  2. Set-metoder
  3. Strängrepresentationsmetoder


Klassen Empl

Empl.jpg


Programmet GetSet

GetSet.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.

Ett körexempel

CircleKorexa.jpg


Vad är Property?

Konstruktorn är en publik metod vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.

Konstruktorn finns by default i alla klasser, men kan även skrivas i klassen. Se exemplet nedan.

Se Konstruktorns egenskaper.


Klassen EmplP

EmplP.jpg

Programmet Property

Property.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.


Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.