Accessmetoder och Property

Från Mathonline
Version från den 5 februari 2021 kl. 21.59 av Taifun (Diskussion | bidrag)

(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till: navigering, sök
       Lektion 22          Genomgång          Övningar      


Vad är objektorienterad programmering?

Utdrag ur kursboken, sid 66:

OOP Modell av verkligh.jpg


Utdrag ur kursboken, sid 71:

OOP Tre hornstenar.jpg


Vad är inkapsling?

Inkapslinga.jpg

Problem:

Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är private, dvs oåtkomliga?

Lösningen:

Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.

En av dessa metoder är klassens konstruktor.


Vad är en konstruktor?

Konstruktorn är en publik metod vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.

Konstruktorn finns by default i alla klasser, men kan även skrivas i klassen. Se exemplet nedan.

Se Konstruktorns egenskaper.


Exempel: Klassen Circle

CircleKonstr.jpg


Programmet Encapsulation

Encapsulation.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.

Ett körexempel

CircleKorexa.jpg


Konstruktorn har tre egenskaper:

KonstrEgenskapera.jpg


Läs om Klassens konstruktor i kursboken på sid 95-100.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.