2.7 Klassens konstruktor

Från Mathonline
Version från den 6 januari 2021 kl. 12.13 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
        <<  Lektion 16          Genomgång          Övningar      


Vad är objektorienterad programmering?

OOP Tre hornstenar.jpg


Vad är inkapsling?


Problem:

Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är private, dvs oåtkomliga?

är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.

Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul

så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit

för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.

Klass och objekt är två olika begrepp.

Exempel:

Pepparkakor är objekt.

Pepparkaksformen är klassen.


Programmet EmpTest

Emp Test.jpg


Ett körexempel

EmpTestKorex.jpg


Läs om Användning av klasser i kursboken på sid 82-87.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.