Skillnad mellan versioner av "Variablers livslängd & Överskuggning av variabler"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 80: | Rad 80: | ||
<br> | <br> | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Läs om Variablers livslängd och Överskuggning av variabler i kursboken på sid | + | = <b><span style="color:#931136">Läs om Variablers livslängd och Överskuggning av variabler i kursboken på sid 164-171.</span></b> = |
Rad 106: | Rad 106: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2022 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Versionen från 24 februari 2022 kl. 14.21
Lektion 24 | Genomgång | Övningar |
Blockstruktur
Variablers räckvidd (eng. scope), blir ett problem när programmen växer.
Reglerna ovan (eng. scoping) tillämpas automatiskt.
Överskuggning av variabler (eng. overriding) är ett verktyg för att styra variablers livslängd.
Programmet Block
Den lokala variabeln x definieras i det yttre blocket och initieras till 10.
x "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det inre blocket.
Variabeln y definieras i det inre blocket och "dör" efter det inre blocket.
Körexempel
Överskuggning av variabler: Uppgiften
Referensen this
Lösningen: Programmet OverrideVar
Överskuggning
Körexempel
Läs om Variablers livslängd och Överskuggning av variabler i kursboken på sid 164-171.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.