Skillnad mellan versioner av "Övningar 17 (Csharp 2)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 20: | Rad 20: | ||
* Mata in programmet [[2.7 Klassens konstruktor#Programmet Encapsulation|<b><span style="color:blue">Encapsulation.cs</span></b>]], kompilera och exekvera. | * Mata in programmet [[2.7 Klassens konstruktor#Programmet Encapsulation|<b><span style="color:blue">Encapsulation.cs</span></b>]], kompilera och exekvera. | ||
− | * Läs om <b><span style="color:red">Åtkomstmodifieraren private</span></b> i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>] sid | + | * Läs om <b><span style="color:red">Åtkomstmodifieraren private</span></b> i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>] sid 91. |
− | * Läs om [[2.7 Klassens konstruktor#Konstruktorn har tre egenskaper:|<b><span style="color:blue">Konstruktorns egenskaper</span></b>]] i kursboken sid | + | * Läs om [[2.7 Klassens konstruktor#Konstruktorn har tre egenskaper:|<b><span style="color:blue">Konstruktorns egenskaper</span></b>]] i kursboken sid 93. |
* Läs om <b><span style="color:red">Default-konstruktorn</span></b> i kursboken sid 99-100. | * Läs om <b><span style="color:red">Default-konstruktorn</span></b> i kursboken sid 99-100. |
Versionen från 16 december 2021 kl. 14.54
Genomgång | Övningar | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
- Öppna din senast använda Console application i Visual Studio, resp.:
Skapa en ny Console application (även i kursboken, sid 276-281).
- Mata in klassen Circle.cs och kompilera.
- Mata in programmet Encapsulation.cs, kompilera och exekvera.
- Läs om Åtkomstmodifieraren private i kursboken sid 91.
- Läs om Konstruktorns egenskaper i kursboken sid 93.
- Läs om Default-konstruktorn i kursboken sid 99-100.
- Lös följande uppgift:
Övning 2.6
Vidareutveckla Övning 2.5 från förra lektionen (Övningar till kap 2, kursboken, sid 126):
Besvara följande frågor till uppgiften ovan:
- Med vilken kod skapar du de två Fish-objekten? Vad händer samtidigt du skapar objekten?
- Har klassen Fish som används i detta program en konstruktor?
- Är datamedlemmarna till dina Fish-objekt redan initierade innan du läser in värden till dem?
Om ja, vilka är de initialvärdena? Skriv ut dem.
Studera och testa lösningsförslaget i kursboken på sid 301, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.