Skillnad mellan versioner av "3.7 Överlagring av metoder"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 30: | Rad 30: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Programmet | + | = <b><span style="color:#931136">Programmet Overload</span></b> = |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | [[Image: | + | [[Image: P_Overload.jpg]] |
Rad 47: | Rad 47: | ||
= <b><span style="color:#931136">Körexempel</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Körexempel</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Overload_Korex.jpg]]</div> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 17 mars 2021 kl. 19.03
Lektion 25 | Genomgång | Övningar |
Överlagring
Överlagring av metoder (eng. overloading) är ett koncept för att koda funktionaliteter som är be-
släktade med varandra men ändå inte identiska. Även operatorer kan vara överlagrade, t.ex. + och /
Ex.: Att bromsa en lastbil görs på ett annat sätt än att bromsa en båt. Men båda heter "bromsa".
Signaturen
Programmet Overload
Den lokala variabeln x definieras i det yttre blocket och initieras till 10.
x "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det inre blocket.
Variabeln y definieras i det inre blocket och "dör" efter det inre blocket.
Körexempel
Läs om Variablers livslängd och Överskuggning av variabler i kursboken på sid 142-149.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.