Skillnad mellan versioner av "3.7 Överlagring av metoder"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 17: | Rad 17: | ||
<b><span style="color:red">Överlagring av metoder (eng. overloading)</span></b> är ett koncept för att koda funktionaliteter som är be- | <b><span style="color:red">Överlagring av metoder (eng. overloading)</span></b> är ett koncept för att koda funktionaliteter som är be- | ||
− | släktade med varandra men ändå inte | + | släktade med varandra men ändå inte identiska. Även operatorer kan vara överlagrade, t.ex. + och / |
Ex.: Att bromsa en lastbil görs på ett annat sätt än att bromsa en båt. Men båda heter "bromsa". | Ex.: Att bromsa en lastbil görs på ett annat sätt än att bromsa en båt. Men båda heter "bromsa". |
Versionen från 17 mars 2021 kl. 18.56
Lektion 25 | Genomgång | Övningar |
Överlagring
Överlagring av metoder (eng. overloading) är ett koncept för att koda funktionaliteter som är be-
släktade med varandra men ändå inte identiska. Även operatorer kan vara överlagrade, t.ex. + och /
Ex.: Att bromsa en lastbil görs på ett annat sätt än att bromsa en båt. Men båda heter "bromsa".
Signaturen
Programmet Block
Den lokala variabeln x definieras i det yttre blocket och initieras till 10.
x "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det inre blocket.
Variabeln y definieras i det inre blocket och "dör" efter det inre blocket.
Körexempel
Överskuggning av variabler: Uppgiften
Lösningen: Programmet OverrideVar
Körexempel
Läs om Variablers livslängd och Överskuggning av variabler i kursboken på sid 142-149.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.