Skillnad mellan versioner av "Variablers livslängd & Överskuggning av variabler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 1: Rad 1:
__TOC__
+
__NOTOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  

Versionen från 8 mars 2021 kl. 19.03

       Lektion 24          Genomgång          Övningar      


Blockstruktur

Blockstruktur.jpg


Variablers räckvidd (eng. scope), blir ett problem när programmen växer.

Reglerna ovan (eng. scoping) tillämpas automatiskt.

Överskuggning av variabler (eng. overriding) är ett verktyg för att styra variablers livslängd.


Programmet Block

Block.jpg


Den lokala variabeln x definieras i det yttre blocket och initieras till 10.

x "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det inre blocket.

Variabeln y definieras i det inre blocket och "dör" efter det inre blocket.


Körexempel

BlockKorex.jpg


Överskuggning av variabler: Uppgiften

Uppgiften.jpg


Lösningen: Programmet OverrideVar

Override.jpg


Körexempel

OverrideVarKorex.jpg


Läs om Variablers livslängd och Överskuggning av variabler i kursboken på sid 142-149.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.