Skillnad mellan versioner av "Variablers livslängd & Överskuggning av variabler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 32: Rad 32:
 
Variabeln <b><span style="color:red">x</span></b> definieras i det <b><span style="color:red">yttre blocket</span></b> och initieras till 10.
 
Variabeln <b><span style="color:red">x</span></b> definieras i det <b><span style="color:red">yttre blocket</span></b> och initieras till 10.
  
Variabeln <b><span style="color:red">y</span></b> definieras i det <b><span style="color:red">inrre blocket</span></b> och initieras till 100.
+
Variabeln <b><span style="color:red">y</span></b> definieras i det <b><span style="color:red">inre blocket</span></b> och initieras till 100.
  
 
Den lokala variabeln <b><span style="color:red">x</span></b> "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det.
 
Den lokala variabeln <b><span style="color:red">x</span></b> "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det.

Versionen från 8 mars 2021 kl. 18.35

       Lektion 24          Genomgång          Övningar      


Blockstruktur

Blockstruktur.jpg


Variablers räckvidd (eng. scope), blir ett problem när programmen växer.

Reglerna ovan (eng. scoping) tillämpas automatiskt.

Överskuggning av variabler (eng. overriding) är ett verktyg för att styra variablers livslängd.


Programmet Block

Block.jpg


Variabeln x definieras i det yttre blocket och initieras till 10.

Variabeln y definieras i det inre blocket och initieras till 100.

Den lokala variabeln x "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det.

Variabeln y är inte giltig i det yttre blocket.


Körexempel

BlockKorex.jpg


Klassen EncryptStr

EncryptStra.jpg


Programmet EncryptStrTest

EncryptStrTesta.jpg


Ett körexempel

EncryptKorex.jpg


Läs om Statiska metoder och Referens i metoder i kursboken på sid 137-141.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.