Skillnad mellan versioner av "Variablers livslängd & Överskuggning av variabler"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 29: | Rad 29: | ||
− | <big><big> | + | <big><big> |
+ | Variabeln <b><span style="color:red">x</span></b> definieras i det <b><span style="color:red">yttre blocket</span></b> och initieras till 10. | ||
− | <b><span style="color: | + | Variabeln <b><span style="color:red">y</span></b> definieras i det <b><span style="color:red">inrre blocket</span></b> och initieras till 100. |
− | + | Den lokala variabeln <b><span style="color:red">x</span></b> "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det. | |
− | + | Variabeln <b><span style="color:red">y</span></b> är inte giltig i det yttre blocket. | |
+ | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 8 mars 2021 kl. 18.34
Lektion 24 | Genomgång | Övningar |
Blockstruktur
Variablers räckvidd (eng. scope), blir ett problem när programmen växer.
Reglerna ovan (eng. scoping) tillämpas automatiskt.
Överskuggning av variabler (eng. overriding) är ett verktyg för att styra variablers livslängd.
Programmet Block
Variabeln x definieras i det yttre blocket och initieras till 10.
Variabeln y definieras i det inrre blocket och initieras till 100.
Den lokala variabeln x "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det.
Variabeln y är inte giltig i det yttre blocket.
Körexempel
Klassen EncryptStr
Programmet EncryptStrTest
Ett körexempel
Läs om Statiska metoder och Referens i metoder i kursboken på sid 137-141.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.