Skillnad mellan versioner av "Variablers livslängd & Överskuggning av variabler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 26: Rad 26:
 
= <b><span style="color:#931136">Programmet Block</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Programmet Block</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
[[Image: RandTest.jpg]]
+
[[Image: Block.jpg]]
  
  

Versionen från 8 mars 2021 kl. 18.18

       Lektion 24          Genomgång          Övningar      


Blockstruktur

Blockstruktur.jpg


Variablers räckvidd (eng. scope), blir ett problem när programmen växer.

Reglerna ovan (scoping) tillämpas automatiskt.

Överskuggning av variabler (eng. overriding) är ett verktyg för att styra variablers livslängd.


Programmet Block

Block.jpg


Metoden WriteLine() är statisk, därför att den anropas med klassnamnet Console.

Console är en statisk klass, därför att det inte går att skapa ett objekt av den.

Metoden Next() är icke-statisk, därför att den anropas med objektets referens r.

Det går inte att anropa den icke-statiska metoden Next() med klassnamnet Random.


Körexempel

BlockKorex.jpg


Klassen EncryptStr

EncryptStra.jpg


Programmet EncryptStrTest

EncryptStrTesta.jpg


Ett körexempel

EncryptKorex.jpg


Läs om Statiska metoder och Referens i metoder i kursboken på sid 137-141.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.