Skillnad mellan versioner av "Statiska metoder & Referens i metoder"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 22: Rad 22:
 
<big><big>Metoden <b><span style="color:red">WriteLine()</span></b> är statisk, därför att den anropas med klassnamnet <b><span style="color:blue">Console</span></b>.
 
<big><big>Metoden <b><span style="color:red">WriteLine()</span></b> är statisk, därför att den anropas med klassnamnet <b><span style="color:blue">Console</span></b>.
  
Metoden <b><span style="color:red">Next()</span></b> är icke-statisk, därför att den anropas med objektets referens <b><span style="color:blue">r</span></b>.
+
Metoden <b><span style="color:red">Next()</span></b> är icke-statisk, därför att den anropas med objektets referens <b>r</b>.
 
</big></big>
 
</big></big>
 
</div>
 
</div>

Versionen från 23 februari 2021 kl. 01.06

       Lektion 23          Genomgång          Övningar      


Allokeringsmodifieraren static

Static.jpg


Programmet RandTest

RandTest.jpg


Metoden WriteLine() är statisk, därför att den anropas med klassnamnet Console.

Metoden Next() är icke-statisk, därför att den anropas med objektets referens r.


Programmet GetSet

GetSet.jpg


Ett körexempel

GetSetKorex.jpg


Vad är Property?

Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.

Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.

Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.


Klassen EmplP

EmplP.jpg


Programmet Property

Property.jpg


Körexempel: samma som ovan.


Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.