Skillnad mellan versioner av "Accessmetoder och Property"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 14: Rad 14:
 
Inkapsling innebär att ha <b><span style="color:red">privata datamedlemmar</span></b>.
 
Inkapsling innebär att ha <b><span style="color:red">privata datamedlemmar</span></b>.
  
[[2.7_Klassens_konstruktor|<b><span style="color:blue">Konstruktorn</span></b>]] löser problemet med <b><span style="color:red">initieringen</span></b> av privata datamedlemmar.
+
[[2.7_Klassens_konstruktor|<b><span style="color:blue">Konstruktorn</span></b>]] löser problemet med <b><span style="color:red">initieringen</span></b> av privata datamedlemmar. Men:
 
----
 
----
 
<b><span style="color:red">Problem</span></b> som kvarstår:
 
<b><span style="color:red">Problem</span></b> som kvarstår:

Versionen från 17 februari 2021 kl. 21.18

       Lektion 22          Eget arbete (teori)          Övningar      


Inkapslingens konsekvenser

Inkapsling innebär att ha privata datamedlemmar.

Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar. Men:


Problem som kvarstår:

Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?

Hur ska de läsas, hur ska de skrivas?


Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:

  1. Get-metoder
  2. Set-metoder
  3. Strängrepresentationsmetoder


Klassen Empl

Empl.jpg


Programmet GetSet

GetSet.jpg


Ett körexempel

GetSetKorex.jpg


Vad är Property?

Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.

Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.

Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.


Klassen EmplP

EmplP.jpg


Programmet Property

Property.jpg


Körexempel: samma som ovan.


Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.