Skillnad mellan versioner av "Accessmetoder och Property"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 15: | Rad 15: | ||
[[2.7_Klassens_konstruktor|<b><span style="color:blue">Konstruktorn</span></b>]] löser problemet med <b><span style="color:red">initieringen</span></b> av privata datamedlemmar. | [[2.7_Klassens_konstruktor|<b><span style="color:blue">Konstruktorn</span></b>]] löser problemet med <b><span style="color:red">initieringen</span></b> av privata datamedlemmar. | ||
− | + | ---- | |
<b><span style="color:red">Problem</span></b> som kvarstår: | <b><span style="color:red">Problem</span></b> som kvarstår: | ||
Versionen från 5 februari 2021 kl. 22.22
Lektion 22 | Genomgång | Övningar |
Inkapslingens ytterligare konsekvenser
Inkapsling innebär privata datamedlemmar.
Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar.
Problem som kvarstår:
Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?
Hur ska de läsas, hur ska de skrivas?
Lösningen:
Man använder publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:
- Get-metoder
- Set-metoder
- Strängrepresentationsmetoder
Vad är en konstruktor?
Konstruktorn är en publik metod vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.
Konstruktorn finns by default i alla klasser, men kan även skrivas i klassen. Se exemplet nedan.
Exempel: Klassen Circle
Programmet Encapsulation
Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.
Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.
Ett körexempel
Konstruktorn har tre egenskaper:
Läs om Klassens konstruktor i kursboken på sid 95-100.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.