Skillnad mellan versioner av "Övningar 18 (Csharp 2)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 34: | Rad 34: | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_2_7.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_2_7.jpg]]</div> | ||
− | Förklaringar av vissa begrepp i uppgiften ovan | + | Förklaringar av vissa begrepp i uppgiften ovan: |
* En <b>referens</b> är en variabel av klasstyp som pekar på ett objekt av denna klass, se sid 88. | * En <b>referens</b> är en variabel av klasstyp som pekar på ett objekt av denna klass, se sid 88. |
Versionen från 18 januari 2021 kl. 19.48
Genomgång | Övningar | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
- Öppna resp. skapa en Console application (kursboken, sid 322-327).
- Mata in CircleD.cs och EncapsulationD.cs, kompilera och exekvera.
- Mata in Account.cs och CreateAccount.cs, kompilera och exekvera.
- Läs om Default konstruktorn i kursboken sid 99-100.
- Läs om Flera konstruktorer i kursboken sid 101-103.
- Lös följande uppgift:
Övning 2.7
Se Övningar till kap 2, kursboken, sid 126:
Förklaringar av vissa begrepp i uppgiften ovan:
- En referens är en variabel av klasstyp som pekar på ett objekt av denna klass, se sid 88.
- Ett anonymt objekt är ett objekt som skapas utan referens. T.ex. är new Triangle().Area()
ett anrop av metoden Area() med det anonyma objektet new Triangle(), se sid 90.
- null är en referens som inte pekar på något objekt (referensernas defaultvärde), se sid 90-91.
Studera och testa lösningsförslaget på sid 301-302, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.