Skillnad mellan versioner av "Övningar 18 (Csharp 2)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 16: | Rad 16: | ||
Skapa en [[Console_Applications|<b><span style="color:blue">ny Console application</span></b>]] (även i kursboken, sid 322-327). | Skapa en [[Console_Applications|<b><span style="color:blue">ny Console application</span></b>]] (även i kursboken, sid 322-327). | ||
− | * Mata in [[Default konstruktorn och andra konstruktorer# | + | * Mata in [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Klassen CircleD med default konstruktor|<b><span style="color:blue">CircleD.cs</span></b>]] och [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Programmet EncapsulationD med anrop av default konstruktorn|<b><span style="color:blue">EncapsulationD.cs</span></b>]], kompilera och exekvera. |
− | * Mata in [[Default konstruktorn och andra konstruktorer# | + | * Mata in [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Flera konstruktorer: Klassen Account|<b><span style="color:blue">Account.cs</span></b>]] och [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Programmet CreateAccount|<b><span style="color:blue">CreateAccount.cs</span></b>]], kompilera och exekvera. |
* Repetera läsningen av [[2.7 Klassens konstruktor#Konstruktorn har tre egenskaper:|<b><span style="color:blue">Konstruktorns egenskaper</span></b>]] i kursboken sid 97. | * Repetera läsningen av [[2.7 Klassens konstruktor#Konstruktorn har tre egenskaper:|<b><span style="color:blue">Konstruktorns egenskaper</span></b>]] i kursboken sid 97. |
Versionen från 13 januari 2021 kl. 19.05
Genomgång | Övningar | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
- Öppna din senast använda Console application i Visual Studio, resp.:
Skapa en ny Console application (även i kursboken, sid 322-327).
- Mata in CircleD.cs och EncapsulationD.cs, kompilera och exekvera.
- Mata in Account.cs och CreateAccount.cs, kompilera och exekvera.
- Repetera läsningen av Konstruktorns egenskaper i kursboken sid 97.
- Läs om Default konstruktorn i kursboken sid 99-100.
- Läs om Flera konstruktorer i kursboken sid 101-103.
- Lös följande uppgift:
Övning 2.7
Se Övningar till kap 2, kursboken, sid 126:
Förklaringar av vissa begrepp i uppgiften ovan som kommer att tas upp på nästa lektion:
- En referens är en variabel av klasstyp som pekar på ett objekt av denna klass, se sid 88.
- Ett anonymt objekt är ett objekt som skapas utan referens. T.ex. är new Triangle().Area()
ett anrop av metoden Area() med det anonyma objektet new Triangle(), se sid 90.
- null är en referens som inte pekar på något objekt (referensernas defaultvärde), se sid 90-91.
Studera och testa lösningsförslaget på sid 301-302, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.