Skillnad mellan versioner av "Default konstruktorn och andra konstruktorer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 9: Rad 9:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Vad är objektorienterad programmering?</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Experiment: Klassen CircleD "utan" konstruktor</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: OOP Tre hornstenar.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: OOP Tre hornstenar.jpg]]</div>

Versionen från 11 januari 2021 kl. 18.13

       Lektion 18          Genomgång          Övningar      


Experiment: Klassen CircleD "utan" konstruktor

OOP Tre hornstenar.jpg


Vad är inkapsling?

Inkapslinga.jpg

Problem:

Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är private, dvs oåtkomliga?

Lösningen:

Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.

En av dessa metoder är:

Klassens konstruktor, en speciell publik metod som skrivs (redan finns by default) i klassen.


Exempel: Klassen Circle

CircleKonstr.jpg


Programmet Encapsulation

Encapsulation.jpg


Ett körexempel

CircleKorexa.jpg


Konstruktorn har tre egenskaper:

KonstrEgenskapera.jpg


Läs om Klassens konstruktor i kursboken på sid 95-100.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.