Skillnad mellan versioner av "2.7 Klassens konstruktor"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 3: | Rad 3: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 17 (Csharp 2)|Lektion 17]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 17 (Csharp 2)|Lektion 17]]}} | ||
− | {{Selected tab|[[2. | + | {{Selected tab|[[2.7 Klassens konstruktor|Genomgång]]}} |
{{Not selected tab|[[Övningar 17 (Csharp 2)|Övningar]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 17 (Csharp 2)|Övningar]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| |
Versionen från 11 januari 2021 kl. 15.08
Lektion 17 | Genomgång | Övningar |
Vad är objektorienterad programmering?
Vad är inkapsling?
Problem:
Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är private, dvs oåtkomliga?
Lösningen:
Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.
En av dessa metoder är:
Klassens konstruktor, en speciell publik metod som skrivs (redan finns by default) i klassen.
Exempel: Klassen Circle
Programmet Encapsulation
Ett körexempel
Konstruktorn har tre egenskaper:
Läs om Klassens konstruktor i kursboken på sid 95-100.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.