Skillnad mellan versioner av "2.7 Klassens konstruktor"
Från Mathonline
		
		
		
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m  | 
				||
| Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"  | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"  | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |    | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |    | ||
| − | {{Not selected tab|[[Lektion 17 (Csharp 2)|Lektion   | + | {{Not selected tab|[[Lektion 17 (Csharp 2)|Lektion 17]]}}  | 
{{Selected tab|[[2.4 Användning av klasser|Genomgång]]}}  | {{Selected tab|[[2.4 Användning av klasser|Genomgång]]}}  | ||
| − | {{Not selected tab|[[Övningar   | + | {{Not selected tab|[[Övningar 17 (Csharp 2)|Övningar]]}}  | 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | | style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | ||
|}  | |}  | ||
Versionen från 11 januari 2021 kl. 14.05
| Lektion 17 | Genomgång | Övningar | 
Vad är objektorienterad programmering?
Vad är inkapsling?
Problem:
Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är private, dvs oåtkomliga?
Lösningen:
Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.
En av dessa metoder är:
Klassens konstruktor, en speciell publik metod som skrivs (redan finns by default) i klassen.
Exempel: Klassen Circle
Programmet Encapsulation
Ett körexempel
Konstruktorn har tre egenskaper:
Läs om Klassens konstruktor i kursboken på sid 95-100.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.





