Skillnad mellan versioner av "Övningar 18 (Csharp 2)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 16: | Rad 16: | ||
Skapa en [[Console_Applications|<b><span style="color:blue">ny Console application</span></b>]] (även i kursboken, sid 322-327). | Skapa en [[Console_Applications|<b><span style="color:blue">ny Console application</span></b>]] (även i kursboken, sid 322-327). | ||
− | * Mata in klassen [[ | + | * Mata in klassen [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Experiment: Klassen CircleD "utan" konstruktor|<b><span style="color:blue">CircleD.cs</span></b>]] och kompilera. |
− | * Mata in programmet [[ | + | * Mata in programmet [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Programmet EncapsulationD med anrop av default konstruktorn|<b><span style="color:blue">EncapsulationD.cs</span></b>]], kompilera och exekvera. |
− | * | + | * Repetera läsningen om [[2.7 Klassens konstruktor#Konstruktorn har tre egenskaper:|<b><span style="color:blue">Konstruktorns egenskaper</span></b>]] i kursboken sid 97. |
− | + | ||
− | + | ||
* Läs om <b><span style="color:red">Default konstruktorn</span></b> i kursboken sid 99-100. | * Läs om <b><span style="color:red">Default konstruktorn</span></b> i kursboken sid 99-100. | ||
+ | |||
+ | * Läs om <b><span style="color:red">Flera konstruktorer</span></b> i kursboken sid 101-103. | ||
* Lös följande uppgift: | * Lös följande uppgift: |
Versionen från 11 januari 2021 kl. 14.12
Genomgång | Övningar | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
- Öppna din senast använda Console application i Visual Studio, resp.:
Skapa en ny Console application (även i kursboken, sid 322-327).
- Mata in klassen CircleD.cs och kompilera.
- Mata in programmet EncapsulationD.cs, kompilera och exekvera.
- Repetera läsningen om Konstruktorns egenskaper i kursboken sid 97.
- Läs om Default konstruktorn i kursboken sid 99-100.
- Läs om Flera konstruktorer i kursboken sid 101-103.
- Lös följande uppgift:
Övning 2.6
Vidareutveckla Övning 2.5 från förra lektionen (Övningar till kap 2, kursboken, sid 126):
Besvara följande frågor till uppgiften ovan:
- Med vilken kod skapar du de två Fish-objekten? Vad händer samtidigt du skapar objekten?
- Har klassen Fish som används i detta program en konstruktor?
- Är datamedlemmarna till dina Fish-objekt redan initierade innan du läser in värden till dem?
Om ja, vilka är de initialvärdena? Skriv ut dem.
Studera och testa lösningsförslaget i kursboken på sid 301, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.