Skillnad mellan versioner av "2.7 Klassens konstruktor"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 21: | Rad 21: | ||
− | <big><big><b><span style="color:red"> | + | <big><big><b><span style="color:red">Problem:</span></b> |
− | + | Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är private, dvs oåtkomliga? | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen. | är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen. | ||
Rad 46: | Rad 40: | ||
Pepparkaksformen är <b><span style="color:red">klassen.</span></b> | Pepparkaksformen är <b><span style="color:red">klassen.</span></b> | ||
− | |||
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 6 januari 2021 kl. 12.13
<< Lektion 16 | Genomgång | Övningar |
Vad är objektorienterad programmering?
Vad är inkapsling?
Problem:
Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är private, dvs oåtkomliga?
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
Klass och objekt är två olika begrepp.
Exempel:
Pepparkakor är objekt.
Pepparkaksformen är klassen.
Programmet EmpTest
Ett körexempel
Läs om Användning av klasser i kursboken på sid 82-87.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.