Skillnad mellan versioner av "2.7 Klassens konstruktor"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 18: | Rad 18: | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Inkapsling.jpg]]</div> |
Versionen från 6 januari 2021 kl. 11.04
<< Lektion 16 | Genomgång | Övningar |
Vad är objektorienterad programmering?
Vad är inkapsling?
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
Klass och objekt är två olika begrepp.
Exempel:
Pepparkakor är objekt.
Pepparkaksformen är klassen.
Programmet EmpTest
Ett körexempel
Läs om Användning av klasser i kursboken på sid 82-87.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.