Skillnad mellan versioner av "1.10 Rekursion"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 47: Rad 47:
 
=== <b><span style="color:#931136">Fibonaccitalen</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">Fibonaccitalen</span></b> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fibonaccitalen.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fibonaccitalen.jpg]]</div>
 +
 +
 +
<big><big>Mönstret för bildningen av Fibonaccitalen kan beskrivas så här:</big></big>
 +
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 12 december 2020 kl. 19.43

        <<  Lektion 16          Genomgång          Övningar      


Vad är rekursion?

Ordet rekursion kommer från det latinska recurrere som betyder att köra igen. Dvs:


Man återvänder till något som man redan gjort en gång - en upprepning av ett känt förlopp, men under nya förutsättningar, med nya parametrar.


Rekursion är ett koncept som används i problemlösning genom successiv upprepning.


Exempel på en rekursiv algoritm

Algoritmen Intervallhalvering

Optimal strategi för att med så få försök som möjligt gissa rätt i Gissa tal-spelet.

Algor IntervHalv.jpg

Körexempel på Gissa tal-spelet där algoritmen Intervallhalvering använts:

Gissa tal Korex.jpg


Fibonacciproblemet och Fibonaccitalen

Kaniners fortplantning

Fibonacciproblemet.jpg


Följer man Fibonaccis instruktioner för kaniners fortplantning får man följande siffror:

Fibonaccitalen

Fibonaccitalen.jpg


Mönstret för bildningen av Fibonaccitalen kan beskrivas så här:


Läs om primtal i kursboken på sid 91-96.


 










Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.