Skillnad mellan versioner av "1.10 Rekursion"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 30: | Rad 30: | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Algor_IntervHalv.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Algor_IntervHalv.jpg]]</div> | ||
+ | |||
+ | <big><big>Körexempel på Gissa tal-spelet där algoritmen Intervallhalvering använts:</big></big> | ||
+ | |||
+ | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Gissa_tal_Korex.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 12 december 2020 kl. 19.16
<< Lektion 16 | Genomgång | Övningar |
Vad är rekursion?
Ordet rekursion kommer från det latinska recurrere som betyder att köra igen. Dvs:
Man återvänder till något som man redan gjort en gång - en upprepning av ett känt förlopp,
men under nya förutsättningar, med nya parametrar.
Rekursion är ett koncept som används i problemlösning genom successiv upprepning.
Exempel på en rekursiv algoritm
Algoritmen Intervallhalvering
Optimal strategi för att med så få försök som möjligt gissa rätt i Gissa tal-spelet.
Körexempel på Gissa tal-spelet där algoritmen Intervallhalvering använts:
Primtalsfaktorisering
Läs om primtal i kursboken på sid 91-96.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.