Skillnad mellan versioner av "1.10 Rekursion"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 30: Rad 30:
  
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Algor_IntervHalv.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Algor_IntervHalv.jpg]]</div>
 +
 +
<big><big>Körexempel på Gissa tal-spelet där algoritmen Intervallhalvering använts:</big></big>
 +
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Gissa_tal_Korex.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 12 december 2020 kl. 19.16

        <<  Lektion 16          Genomgång          Övningar      


Vad är rekursion?

Ordet rekursion kommer från det latinska recurrere som betyder att köra igen. Dvs:


Man återvänder till något som man redan gjort en gång - en upprepning av ett känt förlopp, men under nya förutsättningar, med nya parametrar.


Rekursion är ett koncept som används i problemlösning genom successiv upprepning.


Exempel på en rekursiv algoritm

Algoritmen Intervallhalvering

Optimal strategi för att med så få försök som möjligt gissa rätt i Gissa tal-spelet.

Algor IntervHalv.jpg

Körexempel på Gissa tal-spelet där algoritmen Intervallhalvering använts:

Gissa tal Korex.jpg


Programmet AllaPrimtal

AllaPrimtal.jpg


Primtalsfaktorisering

Algoritmen Primtalsfaktorisering

Algoritmen Primtalsfaktoriseringa.jpg


Programmet PrimFaktorer

Programmet Primtalsfaktorisering.jpg


Läs om primtal i kursboken på sid 91-96.


 










Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.