Skillnad mellan versioner av "1.10 Rekursion"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 25: | Rad 25: | ||
= <b><span style="color:#931136">Exempel på en rekursiv algoritm</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Exempel på en rekursiv algoritm</span></b> = | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | + | == <b><span style="color:#931136">Algoritmen Intervallhalvering</span></b> == | |
− | + | ||
+ | <big><big>Optimal strategi för att med så få försök som möjligt gissa rätt i [[Gissa_tal,_ver_3:_med_loop_och_slumptal|<b><span style="color:blue">Gissa tal-spelet</span></b>].</big></big> | ||
− | < | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Algor_IntervHalv.jpg]]</div> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 12 december 2020 kl. 19.03
<< Lektion 16 | Genomgång | Övningar |
Vad är rekursion?
Ordet rekursion kommer från det latinska recurrere som betyder att köra igen. Dvs:
Man återvänder till något som man redan gjort en gång - en upprepning av ett känt förlopp,
men under nya förutsättningar, med nya parametrar.
Rekursion är ett koncept som används i problemlösning genom successiv upprepning.
Exempel på en rekursiv algoritm
Algoritmen Intervallhalvering
Optimal strategi för att med så få försök som möjligt gissa rätt i [[Gissa_tal,_ver_3:_med_loop_och_slumptal|Gissa tal-spelet].
Primtalsfaktorisering
Läs om primtal i kursboken på sid 91-96.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.