Skillnad mellan versioner av "2.3 Modularisering"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 17: | Rad 17: | ||
<big><big>Strukturen <b><span style="color:red">Input - Bearbetning - Output</span></b> ger upphov till modularisering. | <big><big>Strukturen <b><span style="color:red">Input - Bearbetning - Output</span></b> ger upphov till modularisering. | ||
− | Modulariseringens 1:a steg: " | + | Modulariseringens 1:a steg: <b><span style="color:red">Bearbetning</span></b> flyttas till metoder: nya moduler. |
</big></big> | </big></big> |
Versionen från 8 december 2020 kl. 15.14
<< Lektion 15 | Genomgång | Övningar >> |
All kod i Main()
Strukturen Input - Bearbetning - Output ger upphov till modularisering.
Modulariseringens 1:a steg: Bearbetning flyttas till metoder: nya moduler.
Vad är ett C# program?
Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.
Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!
Vad är en klass?
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
Klass och objekt är två olika begrepp.
Exempel:
Pepparkakor är objekt.
Pepparkaksformen är klassen.
Klassen Password
Programmet PasswordUse
Ett körexempel
Läs om klasserna Password och PasswordUse i kursboken på sid 74-76.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.