Skillnad mellan versioner av "1.10 En egen webbläsare"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 19: Rad 19:
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WebBrowser.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WebBrowser.jpg]]</div>
</div>
 
  
  
= <b><span style="color:#931136">Att rita i formen</span></b> =
+
=== <b><span style="color:#931136">Att rita i formen</span></b> ===
<div class="ovnA">
+
 
<big>
 
<big>
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]].
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]].

Versionen från 9 oktober 2020 kl. 14.11

        <<  Lektion 7          Genomgång          Koden  >>          Övningar  >>      


Projektet MyFirstBrowser

MyFirstBrowser.jpg


Kontrollen WebBrowser

WebBrowser.jpg


Att rita i formen

  •     För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
  •     Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
  •     För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
  •     Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:

          Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 39-42.


 









Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.