Skillnad mellan versioner av "1.10 En egen webbläsare"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '__NOTOC__ {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | {{Not selected tab|Lektion 7...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 10: | Rad 10: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Projektet | + | = <b><span style="color:#931136">Projektet MyFirstBrowser</span></b> = |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: MyFirstBrowser.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: MyFirstBrowser.jpg]]</div> |
Versionen från 9 oktober 2020 kl. 12.59
<< Lektion 7 | Genomgång | Koden >> | Övningar >> |
Projektet MyFirstBrowser
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Formens koordinatsystem
Att rita i formen
- För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
- Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
- För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
- Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).
- Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i
Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.