Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 35: Rad 35:
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
 
<big>
 
<big>
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]].
+
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]].
 
* &nbsp; &nbsp; Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>.
 
* &nbsp; &nbsp; Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>.
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna använda verktygen i ritmetoden [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den.
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna använda verktygen i ritmetoden [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den.

Versionen från 6 oktober 2020 kl. 10.15

        <<  Lektion 7          Genomgång          Koden  >>          Övningar  >>      


Projektet Draw

Draw.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Att rita i formen

  •     För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
  •     Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
  •     För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
  •     Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:

          Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.


 









Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.