Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 13: Rad 13:
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Draw.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Draw.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Ny typ av grafisk applikation</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big>
 +
* &nbsp; &nbsp; Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
 +
* &nbsp; &nbsp; Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
 +
* &nbsp; &nbsp; Vi vill <b>rita()</b> geometriska figurerna ovan i formen.
 +
</big>
 
</div>
 
</div>
  
Rad 22: Rad 32:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Ny typ av grafisk applikation</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Att rita i formen</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
 
<big>
 
<big>
* &nbsp; &nbsp; Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
 
* &nbsp; &nbsp; Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
 
* &nbsp; &nbsp; Vi vill rita geometriska figurer i formen.
 
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, måste vi <i>överskugga (override)</i> [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">ritmetoden OnPaint()</span></b>]].
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, måste vi <i>överskugga (override)</i> [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">ritmetoden OnPaint()</span></b>]].
  

Versionen från 4 oktober 2020 kl. 13.46

        <<  Lektion 7          Genomgång          Koden  >>          Övningar  >>      


Projektet Draw

Draw.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita() geometriska figurerna ovan i formen.


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Att rita i formen

          Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.

          Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.


 









Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.