Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
Rad 51: Rad 51:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>], sid 34-36.</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>], sid 40-42.</span></b> ==
  
 
<br>
 
<br>

Nuvarande version från 30 september 2021 kl. 15.39

       Genomgång          Koden  >>          Övningar  >>      


Projektet Draw

Draw.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
  •     OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!

          Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Att rita i formen

  •     För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
  •     Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
  •     För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
  •     Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:

          Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 40-42.


 









Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.