Skillnad mellan versioner av "Presentation av kursen Programmering 1"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 32: Rad 32:
 
<big>
 
<big>
 
Till kursens webbsida kommer du via adressen [http://34.248.89.132:1807/ <b><span style="color:blue">http://mathonline.se:1807</span></b>].
 
Till kursens webbsida kommer du via adressen [http://34.248.89.132:1807/ <b><span style="color:blue">http://mathonline.se:1807</span></b>].
 +
 +
Välj sedan [[Lektion 1 (DigSkap)|<b><span style="color:blue">Digitalt skapande 1: Spelutveckling</span></b>]] för att komma till <b><span style="color:red">Lektion 1</span></b>.
 +
 +
Välj sedan [[Lektion 1 (Python)|<b><span style="color:red">Programmering 1 med Python</span></b>]].
  
 
Registrera adressen bland dina <b><span style="color:red">Bokmärken / Favoriter</span></b> på din dator.
 
Registrera adressen bland dina <b><span style="color:red">Bokmärken / Favoriter</span></b> på din dator.

Versionen från 1 september 2020 kl. 14.51

        <<  Lektion 1          Presentation          Nästa avsnitt  >>      


Programmering 1 är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets teknikprogram som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium.

Kursen följer Skolverkets Kursplan för Programmering 1,  >> Kurser  >> Programmering 1.

Programmering 1 är en nybörjarkurs och förutsätter inga förkunskaper i programmering.

All teknisk datakunskap som behövs för att praktiskt kunna skriva och exekvera program på datorn förmedlas i kursen.

Valet av programmeringsspråk är enligt Skolverket fritt. Vi kommer att använda programmeringsspråken Python och C#.

Därför kommer kursen att genomföras i två delar:

  •     Del 1   
    Programmering 1 med Python
       under höstterminen.
  •     Del 2   
    Programmering 1 med C#
       \( \quad\;\; \) under vårterminen.


Kursens webbsida

Till kursens webbsida kommer du via adressen http://mathonline.se:1807.

Välj sedan Digitalt skapande 1: Spelutveckling för att komma till Lektion 1.

Välj sedan Programmering 1 med Python.

Registrera adressen bland dina Bokmärken / Favoriter på din dator.

Sidan kommer att användas som plattform för information och planering av kursen.

Vad gäller innehållet av kursen kommer det i regel att hänvisas till kursboken.

Ibland kan material finnas både i kursboken och på webbsidan.


Kurslitteratur

För Del 1 Programmering 1 med Python kommer följande kursbok att användas:

Koda matte med Python, 2018, Förlag TechPages, se www.kodamatte.se.

I Del 2 Programmering 1 med C# kommer vi att följa kursboken:

Programmering 1+ med C#, 2019, Förlag Taifun Education, se www.taifun.se.


Regler

Kursböckerna kommer att delas ut till alla i klassen. De är låneexemplar. Därför:

  •     Se till att du behandlar dem varsamt.
  •     Du får inte skriva något i dem.
  •     De måste återlämnas oskadd och i gott skick efter kursen.







Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.