Skillnad mellan versioner av "Presentation av kursen Digitalt skapande 1"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 10: | Rad 10: | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | <b>Digitalt skapande 1</b> är en 100 p- | + | <b>Digitalt skapande 1</b> är en 100 p-kurs för gymnasiets teknikprogram <small>(Kurskod: DIGDIG01)</small>. |
Kursen följer Skolverkets [https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DDIG%26courseCode%3DDIGDIG01%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor_DIGDIG01 <b><span style="color:blue">Kursplan för Digitalt skapande 1</span></b>] >> Kurser >> Digitalt skapande 1. | Kursen följer Skolverkets [https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DDIG%26courseCode%3DDIGDIG01%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor_DIGDIG01 <b><span style="color:blue">Kursplan för Digitalt skapande 1</span></b>] >> Kurser >> Digitalt skapande 1. | ||
− | Valet av | + | Undervisningen i digitalt skapande ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa, gestalta och kommunicera med digital teknik. Valet av inriktning är enligt kursplanen fritt. |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | LBS har valt inriktningen spelutveckling som i sin tur inkluderar programmering och grafik. | |
+ | |||
+ | Även valet av digital miljö och programmeringsspråk är fritt. Vi kommer att använda <b><span style="color:red">Unity</span></b> som miljö och <b><span style="color:red">C#</span></b> som programmeringsspråk. | ||
+ | |||
+ | <b>Programmering 1</b> är en nybörjarkurs och förutsätter inga förkunskaper i programmering. | ||
+ | |||
+ | All teknisk datakunskap som behövs för att praktiskt kunna skriva och exekvera program på datorn förmedlas i kursen. | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 31 augusti 2020 kl. 10.59
<< Lektion 1 | Genomgång | Nästa avsnitt >> |
Digitalt skapande 1 är en 100 p-kurs för gymnasiets teknikprogram (Kurskod: DIGDIG01).
Kursen följer Skolverkets Kursplan för Digitalt skapande 1 >> Kurser >> Digitalt skapande 1.
Undervisningen i digitalt skapande ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa, gestalta och kommunicera med digital teknik. Valet av inriktning är enligt kursplanen fritt.
LBS har valt inriktningen spelutveckling som i sin tur inkluderar programmering och grafik.
Även valet av digital miljö och programmeringsspråk är fritt. Vi kommer att använda Unity som miljö och C# som programmeringsspråk.
Programmering 1 är en nybörjarkurs och förutsätter inga förkunskaper i programmering.
All teknisk datakunskap som behövs för att praktiskt kunna skriva och exekvera program på datorn förmedlas i kursen.
Kurslitteratur
För Del 1 Programmering 1 med Python kommer följande kursbok att användas:
- Koda matte med Python, 2018, Förlag TechPages, se www.kodamatte.se.
I Del 2 Programmering 1 med C# kommer vi att följa kursboken:
- Programmering 1+ med C#, 2019, Förlag Taifun Education, se www.taifun.se.
Regler
Kursböckerna kommer att delas ut till alla i klassen. De är låneexemplar. Därför:
- Se till att du behandlar dem varsamt.
- Du får inte skriva något i dem.
- De måste återlämnas oskadd och i gott skick efter kursen.
Kursens webbsida
Till kursens webbsida kommer du via länken Programming Online.
Registrera adressen bland dina Bokmärken / Favoriter på din dator.
Sidan kommer att användas som plattform för information och planering av kursen.
Vad gäller innehållet av kursen kommer det att hänvisas till kurslitteraturen.
Bara material som inte finns i kurslitteraturen kan ev. hittas på webbsidan.
Vid första gången kan du anteckna sidans adress härifrån: http://mathonline.se:1807/.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.