Skillnad mellan versioner av "Statiska metoder & Referens i metoder"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 20: | Rad 20: | ||
− | <big><big> | + | <big><big>Metoden <b><span style="color:red">WriteLine()</span></b> är statisk, därför att den anropas med klassnamnet <b><span style="color:blue">Console</span></b>. |
− | + | ||
− | + | ||
+ | Metoden <b><span style="color:red">Next()</span></b> är icke-statisk, därför att den anropas med objektets referens <b><span style="color:blue">r</span></b>. | ||
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 23 februari 2021 kl. 01.05
Lektion 23 | Genomgång | Övningar |
Allokeringsmodifieraren static
Programmet RandTest
Metoden WriteLine() är statisk, därför att den anropas med klassnamnet Console.
Metoden Next() är icke-statisk, därför att den anropas med objektets referens r.
Programmet GetSet
Ett körexempel
Vad är Property?
Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
Klassen EmplP
Programmet Property
Körexempel: samma som ovan.
Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.