Skillnad mellan versioner av "Statiska metoder & Referens i metoder"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 18: | Rad 18: | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
[[Image: RandTest.jpg]] | [[Image: RandTest.jpg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big><big>Varför står metoden <b><span style="color:red">Main()</span></b> i en <b><span style="color:red">klass</span></b>, nämligen <b><span style="color:blue">class First</span></b> ? | ||
+ | |||
+ | Eftersom koden ska vara ett <b><span style="color:red">C# program</span></b>. | ||
+ | |||
+ | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 23 februari 2021 kl. 01.00
Lektion 23 | Genomgång | Övningar |
Allokeringsmodifieraren static
Programmet RandTest
Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First ?
Eftersom koden ska vara ett C# program.
Programmet GetSet
Ett körexempel
Vad är Property?
Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
Klassen EmplP
Programmet Property
Körexempel: samma som ovan.
Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.