Skillnad mellan versioner av "Accessmetoder och Property"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 3: | Rad 3: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 22 (Csharp 2)|Lektion 22]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 22 (Csharp 2)|Lektion 22]]}} | ||
− | {{Selected tab|[[Accessmetoder och Property| | + | {{Selected tab|[[Accessmetoder och Property|Genomgång]]}} |
{{Not selected tab|[[Övningar 22 (Csharp 2)|Övningar]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 22 (Csharp 2)|Övningar]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| |
Versionen från 19 februari 2021 kl. 13.54
Lektion 22 | Genomgång | Övningar |
Inkapslingens konsekvenser
Inkapsling innebär att ha privata datamedlemmar.
Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar. Men:
Problem som kvarstår:
Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?
Hur ska de läsas, hur ska de skrivas?
Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:
- Get-metoder
- Set-metoder
- Strängrepresentationsmetoder
Klassen Empl
Programmet GetSet
Ett körexempel
Vad är Property?
Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
Klassen EmplP
Programmet Property
Körexempel: samma som ovan.
Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.