Skillnad mellan versioner av "Accessmetoder och Property"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 73: | Rad 73: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Körexempel: samma som ovan</span></b> = | + | = <b><span style="color:#931136">Körexempel: samma som ovan.</span></b> = |
+ | <br> | ||
= <b><span style="color:#931136">Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.</span></b> = |
Versionen från 17 februari 2021 kl. 21.15
Lektion 22 | Eget arbete (teori) | Övningar |
Inkapslingens konsekvenser
Inkapsling innebär privata datamedlemmar.
Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar.
Problem som kvarstår:
Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?
Hur ska de läsas, hur ska de skrivas?
Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:
- Get-metoder
- Set-metoder
- Strängrepresentationsmetoder
Klassen Empl
Programmet GetSet
Ett körexempel
Vad är Property?
Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
Klassen EmplP
Programmet Property
Körexempel: samma som ovan.
Läs om accessmetoder och Property i kursboken på sid 132-136.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.