Skillnad mellan versioner av "2.7 Klassens konstruktor"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 3: Rad 3:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
{{Not selected tab|[[Lektion 17 (Csharp 2)|Lektion 17]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 17 (Csharp 2)|Lektion 17]]}}
{{Selected tab|[[2.4 Användning av klasser|Genomgång]]}}
+
{{Selected tab|[[2.7 Klassens konstruktor|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 17 (Csharp 2)|Övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 17 (Csharp 2)|Övningar]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  

Versionen från 11 januari 2021 kl. 15.08

       Lektion 17          Genomgång          Övningar      


Vad är objektorienterad programmering?

OOP Tre hornstenar.jpg


Vad är inkapsling?

Inkapslinga.jpg

Problem:

Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är private, dvs oåtkomliga?

Lösningen:

Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.

En av dessa metoder är:

Klassens konstruktor, en speciell publik metod som skrivs (redan finns by default) i klassen.


Exempel: Klassen Circle

CircleKonstr.jpg


Programmet Encapsulation

Encapsulation.jpg


Ett körexempel

CircleKorexa.jpg


Konstruktorn har tre egenskaper:

KonstrEgenskapera.jpg


Läs om Klassens konstruktor i kursboken på sid 95-100.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.