Skillnad mellan versioner av "Övningar 18 (Csharp 2)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 16: Rad 16:
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Skapa en [[Console_Applications|<b><span style="color:blue">ny Console application</span></b>]] (även i kursboken, sid 322-327).  
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Skapa en [[Console_Applications|<b><span style="color:blue">ny Console application</span></b>]] (även i kursboken, sid 322-327).  
  
* &nbsp; &nbsp; Mata in klassen [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Experiment: Klassen CircleD "utan" konstruktor|<b><span style="color:blue">CircleD.cs</span></b>]] och kompilera.
+
* &nbsp; &nbsp; Mata in [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Experiment: Klassen CircleD "utan" konstruktor|<b><span style="color:blue">CircleD.cs</span></b>]] och [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Programmet EncapsulationD med anrop av default konstruktorn|<b><span style="color:blue">EncapsulationD.cs</span></b>]], kompilera och exekvera.
  
* &nbsp; &nbsp; Mata in programmet [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Programmet EncapsulationD med anrop av default konstruktorn|<b><span style="color:blue">EncapsulationD.cs</span></b>]], kompilera och exekvera.
+
* &nbsp; &nbsp; Mata in [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Experiment: Klassen AccountD|<b><span style="color:blue">AccountD.cs</span></b>]] och [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Programmet CreateAccountD|<b><span style="color:blue">CreateAccountD.cs</span></b>]], kompilera och exekvera.
  
 
* &nbsp; &nbsp; Repetera läsningen om [[2.7 Klassens konstruktor#Konstruktorn har tre egenskaper:|<b><span style="color:blue">Konstruktorns egenskaper</span></b>]] i kursboken sid 97.
 
* &nbsp; &nbsp; Repetera läsningen om [[2.7 Klassens konstruktor#Konstruktorn har tre egenskaper:|<b><span style="color:blue">Konstruktorns egenskaper</span></b>]] i kursboken sid 97.

Versionen från 11 januari 2021 kl. 14.16

       Genomgång          Övningar          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •     Öppna din senast använda Console application i Visual Studio, resp.:

          Skapa en ny Console application (även i kursboken, sid 322-327).

  •     Läs om Default konstruktorn i kursboken sid 99-100.
  •     Läs om Flera konstruktorer i kursboken sid 101-103.
  •     Lös följande uppgift:


Övning 2.6

Vidareutveckla Övning 2.5 från förra lektionen (Övningar till kap 2, kursboken, sid 126):

Ovn 2 6.jpg

Besvara följande frågor till uppgiften ovan:

  •     Med vilken kod skapar du de två Fish-objekten? Vad händer samtidigt du skapar objekten?
  •     Har klassen Fish som används i detta program en konstruktor?
  •     Är datamedlemmarna till dina Fish-objekt redan initierade innan du läser in värden till dem?

          Om ja, vilka är de initialvärdena? Skriv ut dem.

Studera och testa lösningsförslaget i kursboken på sid 301, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.









Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.