Skillnad mellan versioner av "2.7 Klassens konstruktor"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 15: Rad 15:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Klassen Emp</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Vad är inkapsling?</span></b> =
<div class="ovnE">
+
<div class="ovnC">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Emp.jpg]]</div>
+
 
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: VadKlass.jpg]]</div>
 +
 
 +
 
 +
<big><big><b><span style="color:red">Generell</span></b> är en klass därför att den beskriver en <b>kategori</b> av saker och ting:
 +
 
 +
* &nbsp; &nbsp; ett <b>begrepp</b>
 +
 
 +
* &nbsp; &nbsp; en <b>idé</b>
 +
 
 +
* &nbsp; &nbsp; en <b>mall</b>.
 +
 
 +
Enligt klassens mall kan sedan <b>objekt</b> av denna klass skapas. Medan klassen
 +
 
 +
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
 +
 
 +
<b><span style="color:red">Modulär</span></b> är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
 +
 
 +
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
 +
 
 +
för att kunna konstruera andra program. Principen heter <b>modularisering</b>.
 +
 
 +
<b><span style="color:red">Klass och objekt är två olika begrepp.</span></b>
 +
 
 +
<b>Exempel:</b>
 +
 
 +
Pepparkakor är <b><span style="color:red">objekt.</span></b>
 +
 
 +
Pepparkaksformen är <b><span style="color:red">klassen.</span></b>
 +
 
 +
</big></big>
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 6 januari 2021 kl. 09.52

        <<  Lektion 16          Genomgång          Övningar      


Vad är ett C# program?

CsPrograma.jpg


Vad är inkapsling?

VadKlass.jpg


Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:

  •     ett begrepp
  •     en idé
  •     en mall.

Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen

är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.

Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul

så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit

för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.

Klass och objekt är två olika begrepp.

Exempel:

Pepparkakor är objekt.

Pepparkaksformen är klassen.


Programmet EmpTest

Emp Test.jpg


Ett körexempel

EmpTestKorex.jpg


Läs om Användning av klasser i kursboken på sid 82-87.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.