Skillnad mellan versioner av "1.10 Rekursion"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | __NOTOC__ | |
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | |
Versionen från 12 december 2020 kl. 20.23
<< Lektion 16 | Genomgång | Övningar |
Vad är rekursion?
Ordet rekursion kommer från det latinska recurrere som betyder att köra igen. Dvs:
Man återvänder till något som man redan gjort en gång - en upprepning av ett känt förlopp,
men under nya förutsättningar, med nya parametrar.
Rekursion är ett koncept som används i problemlösning genom successiv upprepning.
Exempel på en rekursiv algoritm
Algoritmen Intervallhalvering
Optimal strategi för att med så få försök som möjligt gissa rätt i Gissa tal-spelet.
Körexempel på Gissa tal-spelet där algoritmen Intervallhalvering använts:
Fibonacciproblemet och Fibonaccitalen
Kaniners fortplantning
Följer man Fibonaccis instruktioner för kaniners fortplantning får man följande siffror:
Fibonaccitalen
Mönster för bildningen av Fibonaccis talföljd, kort Fibonaccitalen:
Summan av av två på varandra följande fibonaccital ger nästa fibonaccital.
Fibonaccis rekursionsformel
Programmet Fibonacci
Läs om rekursion i kursboken på sid 98-100.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.