Skillnad mellan versioner av "1.10 Rekursion"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 1: Rad 1:
__NOTOC__
+
__TOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  

Versionen från 12 december 2020 kl. 20.22

        <<  Lektion 16          Genomgång          Övningar      


Vad är rekursion?

Ordet rekursion kommer från det latinska recurrere som betyder att köra igen. Dvs:


Man återvänder till något som man redan gjort en gång - en upprepning av ett känt förlopp, men under nya förutsättningar, med nya parametrar.


Rekursion är ett koncept som används i problemlösning genom successiv upprepning.


Exempel på en rekursiv algoritm

Algoritmen Intervallhalvering

Optimal strategi för att med så få försök som möjligt gissa rätt i Gissa tal-spelet.

Algor IntervHalv.jpg

Körexempel på Gissa tal-spelet där algoritmen Intervallhalvering använts:

Gissa tal Korex.jpg


Fibonacciproblemet och Fibonaccitalen

Kaniners fortplantning

Fibonacciproblemet.jpg


Följer man Fibonaccis instruktioner för kaniners fortplantning får man följande siffror:

Fibonaccitalen

Fibonaccitalen.jpg


Mönster för bildningen av Fibonaccis talföljd, kort Fibonaccitalen:

Summan av av två på varandra följande fibonaccital ger nästa fibonaccital.


Fibonaccis rekursionsformel

FibonacciRekFormel.jpg


Programmet Fibonacci

FibonacciProgr.jpg


FibonacciKorEx.jpg


Läs om rekursion i kursboken på sid 98-100.


 










Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.