Skillnad mellan versioner av "2.3 Modularisering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 44: | Rad 44: | ||
</big></big> | </big></big> | ||
− | + | === <b><span style="color:#931136">Klassen Circle</span></b> === | |
− | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Circle.jpg]]</div> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Klassen | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | |
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Programmet | + | = <b><span style="color:#931136">Programmet CircleUse</span></b> = |
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CircleUse.jpg]]</div> |
</div> | </div> | ||
Versionen från 8 december 2020 kl. 17.35
<< Lektion 15 | Genomgång | Övningar >> |
All kod i Main()
Modularisering på metodnivå
Modulariseringens 1:a steg: Bearbetning flyttas till metoder utanför Main(): nya "moduler".
Klassen Method_Module har tre metoder: Main(), Area() och Circumference().
Den aktuella parametern radius kopieras till den formella parametern r vid anrop.
Modularisering på klassnivå
Modulariseringens 2:a steg: De nya metoderna flyttas till en annan klass, en ny "modul".
Men även variabeln radius flyttar med och blir den nya klassens datamedlem.
Klassen Circle
Programmet CircleUse
Ett körexempel
Läs om klasserna Password och PasswordUse i kursboken på sid 74-76.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.