Skillnad mellan versioner av "2.2 Klassbegreppet"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 76: | Rad 76: | ||
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUseKorexa.jpg]]</div> |
</div> | </div> | ||
Versionen från 30 november 2020 kl. 16.11
<< Lektion 14 | Genomgång | Övningar 14 >> |
Vårt första C# program
Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First ?
Eftersom koden ska vara ett C# program.
Vad är ett C# program?
Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.
Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!
Vad är en klass?
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
Klassen Password
Programmet PasswordUse
Ett körexempel
Läs om klasserna Password och PasswordUse i kursboken på sid 74-76.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.