Skillnad mellan versioner av "2.2 Klassbegreppet"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 40: | Rad 40: | ||
− | <big><big><b><span style="color:red">Generell</span></b> är en klass därför att den beskriver en <b>kategori</b> av saker och ting | + | <big><big><b><span style="color:red">Generell</span></b> är en klass därför att den beskriver en <b>kategori</b> av saker och ting: |
+ | * ett <b>begrepp</b> | ||
+ | * en <b>idé</b> | ||
+ | |||
+ | * en <b>mall</b>. | ||
+ | |||
+ | Enligt klassens mall kan sedan <b>objekt</b> av denna kategori skapas. | ||
+ | |||
+ | Medan klassen är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen. | ||
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 30 november 2020 kl. 15.27
<< Lektion 14 | Genomgång | Övningar 14 >> |
Vårt första C# program
Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First ?
Eftersom koden ska vara ett C# program.
Vad är ett C# program?
Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.
Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!
Vad är en klass?
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna kategori skapas.
Medan klassen är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Klassen Password
Programmet PasswordUse
Ett körexempel
Läs om klasserna Password och PasswordUse i kursboken på sid 74-76.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.