Skillnad mellan versioner av "2.2 Klassbegreppet"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 40: | Rad 40: | ||
− | <big><big><b><span style="color:red">Generell</span></b> är en klass | + | <big><big><b><span style="color:red">Generell</span></b> är en klass därför att den beskriver en <b><span style="color:red">kategori</span></b> av saker och ting, ett <b><span style="color:red">begrepp</span></b>, en <b><span style="color:red">idé</span></b>, en <b><span style="color:red">mall</span></b>. Enligt klassens mall kan sedan <i>objekt</i> av denna kategori skapas. Medan klassen är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen. |
Funktionen <b><span style="color:red">chr()</span></b> returnerar tecknet (bokstaven) tillhörande ASCII-koden: | Funktionen <b><span style="color:red">chr()</span></b> returnerar tecknet (bokstaven) tillhörande ASCII-koden: | ||
Rad 48: | Rad 48: | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Klassen Password</span></b> = |
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | === <b><span style="color:#931136">Vår första egendefinierade klass utan Main()</span></b> === |
+ | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Password.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 56: | Rad 57: | ||
= <b><span style="color:#931136">Programmet PasswordUse</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Programmet PasswordUse</span></b> = | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUse.jpg]]</div> |
</div> | </div> | ||
Rad 62: | Rad 63: | ||
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUseKorex.jpg]]</div> |
</div> | </div> | ||
Versionen från 30 november 2020 kl. 15.20
<< Lektion 14 | Genomgång | Övningar 14 >> |
Vårt första C# program
Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First ?
Eftersom koden ska vara ett C# program.
Vad är ett C# program?
Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.
Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!
Vad är en klass?
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting, ett begrepp, en idé, en mall. Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna kategori skapas. Medan klassen är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Funktionen chr() returnerar tecknet (bokstaven) tillhörande ASCII-koden:
97 är ASCII-koden till bokstaven a och 122 är ASCII-koden till bokstaven z.
Klassen Password
Programmet PasswordUse
Ett körexempel
Läs om klasserna Password och PasswordUse i kursboken på sid 74-76.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.